Case 1: Asiakaspalvelussa ei homma toimi. Asiakkaat joutuvat jonottamaan ja läpi päässeetkään eivät saa kunnon palvelua.
Työntekijöiden selitys: Emme pysty palvelemaan! Meillä ei ole tarpeeksi päälliköitä! Kyllähän me vastaisimme puhelimeen ja auttaisimme,mutta kun ei ole päälliköitä! Emme pysty toimimaan!
Case 2: VR:n vaihteet ovat lumen takia jumissa.
Lapiomiesten selitys: Ei voi lapioida! Ei ole tarpeeksi päälliköitä! Kyllähän tässä lapioitaisiin,mutta kun päällikkö puuttuu.
Case 3: Sairaalassa potilaat ovat käytävillä odottamassa hoitoa.
Hoitajien selitys: Ei ole tarpeeksi hallintohenkilökuntaa! Kyllähän me hoitaisimme, mutta kun ei ole tarpeeksi hallintohenkilökuntaa.
Näinhän ei koskaan ole.
Arkikokemusten valossa ei ole prosessia, jonka pullonkaulana olisi erilaisten päälliköiden,johtajien tai prosessikehittäjien suhteellinen määrä. Jos näin olisi,tämä tulisi kyllä ilmi prosessin toimijoiden kokemusperäisestä palautteesta.
Ergo: Minkä tahansa organisaation säästötoimen voi aloittaa puolittamalla erilaisten välipäälliköiden määrän. Jos kentältä tulee valitusta että päälliköitä on liian vähän,seuraavan kierroksen voi osoittaa miehistöön. Mikäli ei, päälliköiden määrän voi jälleen puolittaa. Saattaa olla yllättävää,miten pitkälle tätä harjoitusta voi jatkaa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti