perjantai 8. elokuuta 2008

Skenaario 5: Biopolttoaineet

Tulevaisuuden autoilua käsittelevän sarjan viidennessä osassa tarkastelen biopolttoaineita polttomoottorin voimanlähteenä.



Biopolttoaineista on vaikea keskustella, koska termi sisältää niin monenlaisia polttoaineita, ensimmäisen sukupolven biopolttoaineet kilpailevat ruokakasvien kanssa viljelyalasta, aiheuttavat ruuan hinnan nousua ja siten efektiivisesti tappavat köyhiä nälkään. Lisäksi ainakin Suomen oloissa näiden kasvattamiseen kuluu enemmän energiaa kuin niistä saadaan. Toisaalta biopolttoaineisiin kuuluvat myös levistä tai jätteistä tuotettu biokaasu, joissa päästään hyviin hyötysuhteisiin ilman eettisiä ongelmia.



Yhteistä biopolttoaineille on, että niiden avulla ei tulla ratkaisemaan energiaongelmaa siten, että fossiiliset polttoaineet vain korvattaisiin biopolttoaineilla. Tuotanto ei yksinkertaisesti riitä. Tällä hetkellä maailman nestemäisten polttoaineiden kulutus on 86,6 miljoonaa barrelia päivässä (heinä-2008). Biopolttoaineilla tästä tuotetaan 1,42 miljoonaa barrelia eli 1,7%. Biopolttoaineiden tuotannon pitäisi siis 60-kertaistua jo nykyisen kysynnän täyttämiseen. Ja kysynnän ennustetaan vain kasvavan. Leikkisästi voisi ajatella, että jos öljy loppuisi nyt, niin liikenteessä olisi vain joka kuudeskymmenes auto. Oletettavasti niillä kuljetettaisiin ruokaa kauppoihin tai synnyttäviä äitejä sairaalaan - ei insinööriä yksinään Länsiväylällä, tai edes diplomi-insinööriä. Toki biopolttoaineiden hyödyntämisessä ollaan vasta alussa etenkin levien, bakteerien, kasvijätteiden ja trooppisten öljykasvien, kuten jatropan hyödyntämisessä.



Muutamia faktoja biopolttoaineiden nykytilasta:



- EU:ssa öljykasvien tuotannosta puolet menee polttoaineeksi.

- Yhdysvalloissa kolmannes maissisadosta jalostetaan polttoaineeksi (Q4/2008 tilanne).

- Jos koko Yhdysvaltain viljasato käytettäisiin polttoaineeksi, sillä korvattaisiin vasta viidennes maan nykyisestä öljyn kulutuksesta.

- Yksi maissietanolia käyttävä auto käyttää vuodessa saman verran maissia kuin seitsemän ihmistä tarvitsisi ravinnokseen.

- Ruotsissa autojen ensirekisteröinneistä 07/2008 oli 19% etanoliautoja.

- Nykyinen biopolttoaineiden valmistus on nostanut ruuan hintaa eri arvioiden mukaan 10-30%

- Biopolttoaineiden raaka-aineiden viljelely Suomessa on kannattamatonta ilman tukiaisia. Se on keskustapuolueen juoni maanviljelyksen tukiaisautomaattien varmistamiseksi - älä lähde tähän.



Biopolttoaineet voivat siis öljyn loppuessa ratkaista välttämättömät kuljetustarpeet. On epätodennäköistä, että edes massiivisilla investoinneilla tuotannon kasvuun niillä voitaisiin korvata fossiiliset polttoaineet. Käyttämällä vilja polttoaineeksi saadaan kyllä ruuan hinta nousuun ja tapettua miljoonia köyhiä ja näin teoreettisesti vähennetään kilpailua jäljellä olevasta öljystä. Suunnitelmassa on vaan se paha aukko, että nämä nälkään tapettavat köyhät eivät juuri öljyäkään kuluta.



Linkit:

Wikipedian keskinkertainen artikkeli biopolttoaineista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Biopolttoaineet



Heinäkuun 2008 öljyn tuotantoluvut http://www.peakoil.nl/wp-content/uploads/2008/07/2008_july_oilwatch_monthly.pdf

Ei kommentteja: